Тема: Повторення
і закріплення вивченого про займенник.
Мета: Повторити
вивчене про займенник, поглибити знання учнів, розвивати пізнавальний інтерес;
збагачувати словниковий запас; сприяти розвитку творчих здібностей зв’язного
мовлення; удосконалити роботу з текстом; виховати бережне ставлення до тварин.
Обладнання:
комп’ютер, мультимедійний проектор, інтерактивна дошка.
Тип уроку:
урок-подорож.
Хід
уроку
І. Організація класу:
1. Привітання
Доброго ранку!
Доброго дня!
Рушаємо в казку
мовну щодня!
Ось і сьогодні
товариш дзвінок
Лунко покликав
нас на урок.
ІІ. Повторення
вивченого:
1. Акровірш:
(Слайд №1)
Срібна
зірка сніжно-біла
На мою
долоньку сіла.
І як
сіла, то й розтала –
Голуба
водиця стала.
(Сніг).
- Про що піде
мова на уроці?
(Про сніг і
зиму).
2. Гра "Збери”: (Слайд №2)
З деформованого
тексту утвори прислів’я.
хліба, снігу –
Зима, без, літо, без.
3. Каліграфічна
хвилинка:
Зима
без снігу – літо без хліба.
- Як пояснити цю
народну мудрість?
(Сніг збереже
врожаї зернових культур і людям буде на столі хліб).
4. Мовна
розминка. (Слайд №3)
- Яку частину
мови вивчаємо?
- Яка частина
мови називається займенником?
- Які займенники
належать до особових?
- Назвіть
займенники 1 ос., 2 ос., 3 ос.
- Як пишуть
займенники з прийменниками?
5. Цікавинка.
Займенник –
нечисленна частина мови – менше 100 слів…
(Опрацювання вправа
66).
ІІІ. Вивчення
нового:
Сьогодні на
уроці ми працюватимемо за темою "Займенник” – визначатимемо число, рід, особу займенників. А
щоб було веселіше ми здійснимо із людиною, але якої професії відгадайте.
1. Гра "Відгадай”. (Слайд
№4)
А В Є
З Д Г К
Л Е М Т Р
Ю
- Серед
друкованих літер виберіть рукописні.
- Яке слово
вийшло? (Єгер).
2. Словникова
робота. (Слайд №5)
- Яку роботу
виконує ця людина?
Єгер – це
охоронець заповідних угідь.
3. Робота з
текстом (За матеріалами вправи 67).
- Як називаються
люди, які допомагають тваринам перезимувати в лісі?
- Яку роботу
вони виконують?
- Що таке пуд?
- Який заголовок
доберемо до тексту вправи?
4. Гра "Мікрофон”.
- Як ви
допомагаєте тваринам узимку?
Сьогодні ми
помандруємо разом із єгером у ліс, щоб підгодувати тварин.
5. Перша зупинка
"Випробувань” (Самостійна
робота слайд №6).
Нас зустрічає
снігур. Назва у цього птаха від снігу. Снігурі прилітають із Півночі як тільки
випаде сніг. Ось завдання від нього: розташувати речення, щоб вийшов текст,
займенники підкреслити, визначити їх особу і число.
2. Прилетів і він на годівничку.
3. Грудка у нього червона.
1. А ось – снігур.
4. Підкреслює її сіра спинка і
чорна голівка.
(Займенники: у нього, її, він).
6. Друга зупинка
"Зоровий диктант” (за вправою 68
слайд №7).
Зачекалась нас
білка. Це вона ховає їжу у сніг, а потім, коли зголодніє, відшукує її.
Потренуємо і ми увагу та пам’ять.
- Прочитайте прислів’я. Як ви їх
розумієте?
Робота диференційовано: 1 ряд
записує з пам’яті 1 речення;
2
ряд – 2 речення;
3
ряд – 3 речення;
4
ряд – 4 речення.
7. Третя зупинка
"Творча” (Слайд №8).
Нас зустрічає зайчик. Він змінив шубку
під колір снігу. Коли тікає від ворогів, то плутає сліди або зупиниться,
стрибне в інший бік десь 1,5 – 2 метри і біжить далі.
- Спишіть
словосполучення, ставлячи займенники в потрібній формі. Визначте відмінок.
Вдячний (ви);
згадувати (я); дружити з (ти); подорожувати з (вони); чекати з (ми).
8. Зупинка "Цікавинка”. (Слайд
№9).
А ось і лисичка.
Це дуже хитрий звір. Вона, втікаючи від ворогів, легко вміє замести сліди на
снігу хвос
Бліц-турнір
1. Які три
займенники найчистіші? (Ви-ми-ти).
2. Які два
займенники заважають їздити по дорозі? (Я-ми).
3. Яке жіноче
ім’я складається з тридцяти однакових займенників? (Зо-я).
4. Я попереду, я
позаду, а посередині назва породи коня. Разом буде назва країни (Я-поні-я).
9. Зупинка "Дослідницька” (робота в
групах) (слайд №10).
Тут солодко спить
ведмідь. Він нас не чекає. Його добре зігріває товстий шар снігу. Під ним йому
зручно.
- Утвори
якнайбільше займенників:
1 група – від
слова насмішкуватий;
2 група –
яйцезаготівельний;
3 група –
повітряно-морський.
10. Зупинка "Заплутанка” (робота в
парах) (слайд №11).
Риби також
чекають людину. Вони залягають на зиму у мулі водойм. Але коли водойма
вкривається товстим шаром льоду, то тільки прорубані ополонки рятують їх від
нестачі кисню.
- Утворіть
прислів’я, займенники підкресліть.
1. як, з водою,
риба, з тобою, Ми.
(Ми з тобою – як
риба з водою).
2. правди, коли,
Не шукай, в, тебе, її, інших, в, нема.
(Не шукай правди
в інших, коли в тебе її нема).
IV. Підсумок уроку:
Ось і
закінчилась подорож. Чи сподобалась вона вам? Чим?
Бережіть тварин,
бо вони наші друзі менші і за вашу турботу обов’язково віддячать.
V.
Домашнє завдання:
Виписати п’ять
прислів’їв із займенниками, визначити їх особу, число, відмінок.
|